Πέμπτη 22 Ιουλίου 2010

ΣΚΕΨΕΙΣ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

του Γιώργου Ελευθεριάδη
πολιτικού επιστήμονα (Πάτρα - Ιούλης 2010)
 
Η χώρα και κατ' επέκταση όλη η ελληνική κοινωνία, περνάνε μια πρωτοφανή οικονομική κρίση, η οποία μπορεί να οδηγήσει, εάν ολιγωρήσομε, σε επικίνδυνη περιπέτεια. 

Για τα αίτια που μας οδήγησαν έως εδώ, δεν είναι τόπος να ασχοληθούμε.

Με μία φράση όμως μπορούμε να καταδείξουμε τουλάχιστον τους υπεύθυνούς της.

Υπεύθυνοι γιαυτό που συνέβη εδώ αλλά και αλλού είναι οι πολιτικοί.
Κυρίως των δύο μεγάλων στη χώρα μας κομμάτων. Έως εδώ. 
Η λεπτομερής ανάλυση των ευθυνών αυτών δεν είναι του παρόντος.

Ένα άλλο που πρέπει να τονίσουμε είναι ότι "κρίση" δεν είναι αυτό που περνάει η χώρα σήμερα. 

Η κρίση ξεκίνησε από το 1981 και μετά και πήρε τη μορφή χιονοστιβάδας την περίοδο 1989-1993 και 2004-2009, όταν κυβερνούσε η Ν.Δ. 
Κρίση λοιπόν είχαμε τότε που η χώρα έμπαινε μέρα με τη μέρα, κυρίως τις παραπάνω περιόδους, πάνω σε αναμμένα κάρβουνα.
Τότε όμως κανείς δε μιλούσε γι' αυτό, κι όποιος τολμούσε οι κύριοι δογματικοί του φιλελευθερισμού ή εξωνυμένοι από τους παράγοντές του τους κατάγγελναν σαν περιθωριακούς. 

Σήμερα λοιπόν δεν υπάρχει κρίση, υπάρχει προσπάθεια αποκατάστασης. Και αυτό είναι επώδυνο.

Κατά τη διάρκεια αυτής της αποκατάστασης θα υπάρξει πόνος, δάκρυ, ιδρώτας και μάλιστα με αβέβαιο αποτέλεσμα. 

Γιατί στο στάδιο αυτό δύο πράγματα θα συμβούν. 

Ή τελική αποκατάσταση, έστω και με κάποια μόνιμα κουσούρια ή θάνατος.

    - Αυτά τα ολίγα για την ιστορία και το τι συμβαίνει. 

 Η κυβέρνηση λοιπόν, η οποία κυβέρνηση, καλείται να παίξει το ρόλο του διαχειριστή της αποκατάστασης. 

Από τις πολιτικές της, στον τομέα της οικονομίας κυρίως, θα έχουμε και το ανάλογο αποτέλεσμα. 
Αποκατάσταση ή θάνατος.
Δεν υπάρχει άλλο, πιθανό αποτέλεσμα.

    - Η Κυβέρνηση έως τώρα ακολουθεί μια πολιτική στην οικονομία που έχει, γενικά κρινόμενη, λάθος μεθόδους και πιθανόν λάθος αποτέλεσμα.

Από τη δική μου σκοπιά υπάρχουν οι παρακάτω σκέψεις.
    - Η αποκατάσταση της οικονομίας περνάει μέσα από τρία μέτρα.
Πρώτον εισπρακτικά εν γένει μέτρα και δεύτερον αποδοτικά μέτρα (επενδύσεις).

Τα μέτρα αυτά, στο σημείο που έχουμε φθάσει πρέπει να παρθούν με δυναμισμό ταχύτατα για να είναι αποδοτικά.

Στην εφαρμογή τους δε χωράει "πολιτικό κόστος" αλλά "εθνικό κόστος".
Στην πολιτική ισχύει μία αρχή.

Η αντιμετώπιση ακραίων καταστάσεων γίνεται με δυναμικές, ίσως σκληρές, επεμβάσεις.

    - Προεκλογικά είχαν διακηρυχθεί με έμφαση δύο ας πούμε πολιτικές.

Το ένα ήταν "χρήματα υπάρχουν αρκεί να τα βρεις" και το άλλο "εάν αφαιρέσουμε εισόδημα με τις περικοπές μισθών, συντάξεων και κοινωνικών παροχών θα είναι καταστροφικό για την οικονομία".

Η πρώτη φράση είχε ειπωθεί από τον σημερινό πρωθυπουργό ενώ η δεύτερη από το σημερινό υπουργό οικονομικών.

    - Οι δύο αυτές φράσεις είναι απόλυτα σωστές και αποτελούν σωστή γνώση και υψηλό αίσθημα ευθύνης για την έξοδο από την κρίση. 

Δυστυχώς όμως από την πρώτη ημέρα της παρούσης κυβέρνησης, η υλοποίηση των δύο αυτών πολιτικών, εγκαταλείφθηκε απόλυτα και μάλιστα υιοθετήθηκαν δύο εκ διαμέτρου αντίθετες πολιτικές. 

Δηλαδή και δεν βρέθηκαν τα χρήματα, που πράγματι υπάρχουν, ενώ μειώθηκαν οι παροχές σε μισθούς - συντάξεις και σε κοινωνικές παροχές δημιουργώντας έτσι αναιμία, στην αγορά.

 Για τη χώρα η έξοδος από την κρίση είναι πολύ πιο εύκολη απ' ότι σε άλλες δυτικές χώρες και τούτο γιατί η Κυβέρνηση έχει αρκετές και μεγάλες δεξαμενές άντλησης χρήματος, οι οποίες έως τώρα έμεναν ανέγγιχτες.

Αναφερόμενος εκτενέστερα στα τρία ανωτέρω μέτρα προτείνω.

Α. ΜΕΤΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΣΠΑΤΑΛΗΣ

1. Κατάργηση του Υπουργείου τύπου. Οι διοικητικοί υπάλληλοι μετατάσσονται σε άλλα υπουργεία. Διατηρείται "Γραφείο κυβερνητικού εκπροσώπου" με ολιγομελές επιτελείο (10-15 άτομα). Το υπουργείο αυτό δεν προσφέρει καμία, σχεδόν, υπηρεσία.

2.    Καταργούνται όλα τα γραφεία τύπου των Υπουργείων - ΔΕΚΟ. Ο Δ/ντής του Γραφείου κάθε υπουργού και προέδρου ΔΕΚΟ θα εκδίδει ημερήσιο δελτίο τύπου για τις δραστηριότητες της πολιτικής ηγεσίας.

3.    Καταργείται η χρηματοδότηση όλων των μη κυβερνητικών οργανώσεων και επανεξετάζεται η στήριξη ολίγων που θα έχουν σχέση με την προστασία του παιδιού, των εξαρτημένων ατόμων και αυτών με ειδικές ανάγκες. Αυτές που θα διατηρηθούν και έχουν το ίδιο ή παρεμφερές αντικείμενο, πρέπει να ενοποιηθούν. Άλλως να σταματάει η χρηματοδότησή τους. Όποιος θέλει να προστατεύει τη μύγα τσε-τσε ή τα παιδιά των βατράχων ας πληρώσει να το πράξει.

4.    Ακινητοποιούνται όλα τα αυτοκίνητα του Δημοσίου, ΟΤΑ, ΔΕΚΟ, εκτός αυτών του στρατού, σωμάτων ασφαλείας.

5.    Απολύονται όλοι οι σύμβουλοι στο στενό και ευρύτερο Δημόσιο. Οι υπηρεσίες έχουν υπαλλήλους υπεύθυνους στους οποίους πρέπει και μπορούν οι πολιτικές ηγεσίες να στηρίζονται για την υλοποίηση των πολιτικών αποφάσεων. Μπορεί να διατηρηθούν 2-3 ειδικοί σύμβουλοι σε κάθε υπουργείο ΔΕΚΟ ή ΟΤΑ οι οποίοι θα συνεργάζονται - συσκέπτονται μόνο με την πολιτική ηγεσία για τη διαμόρφωση των πολιτικών αποφάσεων.

6.    Ελαχιστοποιούνται οι Γενικές Δ/σεις στα Υπουργεία, ΔΕΚΟ, ΟΤΑ, π.χ. Υπουργείο Οικονομικών θα έχει δύο γεν. Δ/σεις. Γεν. Δ/ση φορολογίας και Γεν. Δ/ση προϋπολογισμού.

7.    Καταργούνται οι διάφορες επιτροπές στο στενό και ευρύ Δημόσιο τομέα και επανασυγκροτούνται ώστε να αποτελούνται μόνο από υπεύθυνους υπηρεσιακούς παράγοντες με επικεφαλής την πολιτική ηγεσία (Υπουργό, Υφυπουργό, Γεν. Γραμματέα). Θα είναι ολιγομελής (έως 4 άτομα) και θα συγκροτούνται μόνον κατ' ανάγκη και όχι για ψύλλου πήδημα).

8.    Η προμήθεια των υλικών των νοσοκομείων θα γίνεται από το υπουργείο Υγείας, κυρίως στα υλικά αποκατάστασης. Ας επιλεγεί μια χώρα με υψηλό επίπεδο παροχής υγείας (π.χ. Σκανδιναυικές χώρες) και να προμηθεύεται το Δημόσιο για όλες τις υπηρεσίες υγείας κυρίως τα διάφορα υλικά αποκατάστασης (ορθοπεδικά, καρδιολογικά, οφθαλμολογικά κ.λπ.) των ιδίων εργοστασίων που χρησιμοποιούν αυτές οι χώρες. 
Κανένας, έτσι, δε θα μπορεί να λέει ότι αυτό που δίνει το κράτος δεν είναι καλής ποιότητος.

    Το ίδιο μπορεί να γίνει και στα βασικά φάρμακα και τα υλικά υψηλών τιμών. Οι γιατροί δεν έχουν καμία θέση να ζητούν υλικά της αρεσκείας τους.

9.    Καταργούνται όλοι οι οργανισμοί που δεν προσφέρουν ουσιαστική υπηρεσία. Οι υπάλληλοί τους μετατάσσονται, σε άλλες υπηρεσίες.

10.     Καταργούνται όλα τα μυστικά κονδύλια στα υπουργεία κ.λπ. Εκτός των Υπουργείων Εξωτερικών, Άμυνας, Δημόσιας Τάξης και ΕΥΠ.   

11. Οι κοινωνικοί πόροι υπέρ τρίτων (Ταμείο νομικών, δημοσιογράφων κ.λπ.) να πάνε υπέρ του ΙΚΑ. Θα καλυφθούν πολλά ελλείμματά του.

12. Νομιμοποίηση αυθαιρέτων με πρόστιμα κατά περιοχές. Π.χ. άλλο πρόστιμο με λαϊκές συνοικίες και μικρού εμβαδού ακινήτων λόγου χάριν έως 120 μ2 και άλλα πρόστιμα σε περιοχές όπου τα ακίνητα έχουν υψηλές αξίες.

    - Τα πρόστιμα θα ρυθμίζονται από ένα έως έξι χρόνια ανάλογα του ποσού τους. Τα αυθαίρετα σε κοινόχρηστους χώρους κατεδαφίζονται με έξοδα του καταληψία.

13. Να καταργηθεί η συνταξιοδότηση των ενήλικων κληρονόμων αποβιώσαντος, εκτός εάν σπουδάζουν και έως το 25ο έτος της ηλικίας τους.

14. Μειώνεται η επιχορήγηση των Ο.Τ.Α. για 3 έτη κατά 30%. Σήμερα γίνεται σπατάλη σε συμβούλους (Δημάρχου και αντιδημάρχων), Δημοσιογράφων (γραφεία τύπου) και επάνδρωσης γραφείου Δημάρχου. Επίσης γίνονται μεγάλα έξοδα. Δυστυχώς ακόμη και σήμερα, σε τελετές, δήθεν πολιτιστικές εκδηλώσεις κ.λπ.

15. Να γίνουν τρία τα ασφαλιστικά ταμεία.
    1) Όλοι οι εργαζόμενοι (ιδιωτικού και δημόσιου τομέα) στο Ι.Κ.Α.
    2) Όλοι οι επαγγελματίες (έμποροι και ελεύθεροι επαγγελματίες) στο ΤΕΕ και
    3) Όλοι οι αγρότες στον Ο.Γ.Α.

16. Εισφορά από 2%-4% στις τραπεζικές συναλλαγές μέσω εξόφλησης επιταγών και συναλλαγματικών, καθώς και στις ανανεώσεις. Αυτή η εισφορά θα πηγαίνει υπέρ του Ι.Κ.Α.

17. Να βρεθούν και άλλοι χώροι περιστολής των δαπανών - σπατάλης.

    Η σπατάλη και οι αδικαιολόγητες δαπάνες στην Ελλάδα είναι σκανδαλώδεις.
Κυριολεκτικά ομιλούμε για όργιο.
     
   - Πρέπει να καταστεί σαφές και συνείδηση σε όλους ότι ούτε ένα ευρώ δεν πρέπει να πηγαίνει χαμένο και δεν πρέπει να το παίρνει κανένας χωρίς να αποδίδει σε έργο.

18. Να πάψει η χρηματοδότηση των ΠΑΕ. Δεν είναι δυνατόν να διαθέτουν εκατομμύρια ? για αγορά παικτών και να χρωστάνε φόρους στο Δημόσιο.

Β. ΕΙΣΠΡΑΚΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ

1. Περιορίζουμε τη φοροδιαφυγή και την παραοικονομία. (Οι υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών μπορούν να προτείνουν λύσεις περιστολής αυτών των φαινομένων δυστυχώς οι υπηρεσίες ελέγχου έχουν διαλυθεί).

2.    Γίνεται ρύθμιση των βεβαιωμένων χρεών με γενναίες διευκολύνσεις π.χ. ανάλογα με το ύψος του χρέους, αφού φύγουν όλες οι προσαυξήσεις, μπορεί το χρέος να ξεπληρωθεί σε 12 έως και 60 μηνιαίες δόσεις. Η ρύθμισή του έγινε πρόσφατα, ελάχιστα απέδωσε.

3.    Να εκποιηθούν όλα τα δημόσια κτήματα, εκτός των απολύτως απαραιτήτων. Το τίμημα των μεταβιβάσεων να περιοριστεί στο 80% των αντικειμενικών αξιών και η αγορά να γίνεται με χρήματα που εισάγονται (επαναπατρισμός των κεφαλαίων). Η αγορά θα γίνεται από Έλληνες υπηκόους ή ελληνικές εταιρείες. Να απαγορευθεί η μεταπώλησίς τους σε ξένους ή ξένες εταιρείες για τα επόμενα 20 έτη από της αγοράς τους. Ο φόρος μεταβίβασης του ακινήτου να οριστεί σε 4%.
    - Αυτό πρέπει να γίνει γιατί τα περισσότερα Δημόσια κτήματα τα καταπατούν οι γείτονες κ.λπ. Ενώ είναι ένα τεράστιο νεκρό κεφάλαιο.

4.    Να γίνει αντικειμενικός προσδιορισμός των καθαρών κερδών των εμπορικών και μεταποιητικών επιχειρήσεων δια της εφαρμογής επί των αγορών συντελεστού μικρού κέρδους κατά είδος επιχειρήσεων ώστε να προκύπτει ο τζίρος τους και επ' αυτού να εφαρμόζεται επίσης κατά επιχείρηση ο συντελεστής καθαρού κέρδους (υπάρχουν αυτοί οι συντελεστές στο Υπουργείο Οικονομικών). Οι ταμειακές μηχανές κ.λπ. παραστατικά εσόδων διατηρούνται για την απόδοση του Φ.Π.Α. Δηλαδή άλλα ακαθάριστα έσοδα για το Φ.Π.Α. και άλλα για τον προσδιορισμό του καθαρού κέρδους.
    
Εννοείται ότι θα γίνεται αυστηρός έλεγχος κατά τη διακίνηση των εμπορευμάτων.
   
- Για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών να εφαρμοστεί συντελεστής καθαρού κέρδους 50% και άνω, επί του τζίρου τους.
    
- Έτσι θα φύγουν το 80% των επιχειρήσεων από τον έλεγχο και αυτός θα γίνεται σε μεγάλες επιχειρήσεις.
    
Το όριο αυτού του τρόπου προσδιορισμού των καθαρών κερδών θα εφαρμόζεται έως 1.500.000 ευρώ για αγορές ετοίμων εμπορευμάτων και 500.000 ευρώ των άυλων για τις μεταποιητικές επιχειρήσεις .
Για τους ελεύθερους επαγγελματίες ή επιχειρήσεις Π.Υ., δεν θα υπάρχει όριο.

5.    Να θεσπιστεί αντικειμενική φορολόγηση
    α) Για χρήση πισίνας π.χ. 20.000 ευρώ το έτος
    β) Για μεγάλα σπίτια π.χ. έως 150 μ2 τέλος χρήσης από 100-200 ευρώ για σπίτια από 151 μ2 - 200 μ2, 500 ευρώ για άνω των 201 μ2 - 300 μ2, 50 ευρώ ανά μ2, για άνω των 300 μ2, 100 ευρώ ανά μ2. 
Στο εμβαδόν θα προσμετρούνται όλα τα κτίσματα και βοηθητικοί ή μη χώροι.

Μικρό τέλος θα θεσπίζεται για όσους έχουν τα ακίνητα από κληρονομιά, γονική παροχή ή δωρεά από συγγενείς έως τρίτου βαθμού, κατά τον χρόνο της ισχύος του τέλους.

6.    Φόρος σκαφών αναψυχής. Έως 6 μέτρα ουδείς φόρος από 6 μέτρα έως 10 μ., 500 ευρώ το μέτρο. Άνω των 10 μ., 1000 ευρώ το μέτρο. 
Δεν θα πληρώνουν τέλος τα σκάφη που ανήκουν σε τουριστικές επιχειρήσεις στην εκμετάλλευση των οποίων θα υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερα σκάφη και διατηρούν ειδικό γραφείο εργασιών του αντικειμένου τους.

7.    Κάθε επιχείρηση κέντρου διασκέδασης με ή χωρίς μουσική και μπαρ δε θα παίρνει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. εάν δεν προσκομίσει εγγυητική επιστολή ύψους 50 ευρώ κατά μ2 όλων των χώρων τους. 
Ειδικά για τα μπαρ θα πρέπει να προσκομισθεί εγγυητική επιστολή 30.000 ευρώ.
Η εγγυητική επιστολή θα επιστρέφεται όταν κλείσει η επιχείρηση και έχουν εξοφληθεί όλες οι φορολογικές υποχρεώσεις της μετά από τακτικό έλεγχο.

    - Επίσης θα καταπίπτει υπέρ του δημοσίου εάν η επιχείρηση διαπράξει παραβάσεις φοροδιαφυγής 2 φορές στην ίδια χρήση. 
Για να συνεχίσει η λειτουργία θα προσκομισθεί νέα εγγυητική επιστολή με βάση την υπάρχουσα κατάσταση. 

Αυτό πρέπει να γίνει γιατί ανοίγουν περιστασιακά επιχειρήσεις, δουλεύουν μία ή δύο σαιζόν και μετά εξαφανίζονται, οι υπόχρεοι, χωρίς να έχουν εκπληρώσει τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.

Για τις ήδη λειτουργούσες επιχειρήσεις θα επιβληθεί η προσκόμιση εγγυητικής επιστολής μέσα σε ορισμένο χρόνο π.χ. 6 μήνες ή 1 χρόνο από της ισχύος του μέτρου.

Οι υπαίθριοι χώροι θα θεωρούνται ως κύριοι χώροι της επιχείρησης.

8.    Για την άσκηση προσφυγών στα Διοικητικά Δικαστήρια να θεσπιστεί καταβολή του 30% των ποσών κυρίου φόρου ή τέλους και των προσαυξήσεών τους κατά την άσκηση της προσφυγής και του 50% αυτών έως της πρώτης συζήτησης της προσφυγής.

9.    Όταν γίνεται έλεγχος του πόθεν έσχες στα ακίνητα και κινητά ή διαπιστώνεται χρήμα που δεν έχουν δηλωθεί, το αδικαιολόγητο τίμημά τους θα φορολογείται όλο σε μία χρήση. 
Ως χρήση θα θεωρείται η προηγούμενη χρήση από αυτήν που ανακαλύπτονται οι παραβάσεις.
    Π.χ. Εάν διαπιστωθεί περιουσία 1.000.000 ευρώ και εξ αυτού δικαιολογείται ποσόν νόμιμο που φορολογήθηκε 500.000 ευρώ το υπόλοιπο 500.000 ευρώ θα φορολογηθεί όλο μαζί με όσα ίσχυαν την προηγούμενη χρήση της διαπίστωσης. 

10. Φορολόγηση των έως σήμερα αφορολόγητων αποθεματικών των επιχειρήσεων με συντελεστή 20%-30%.
   
ΑΝΑΠΤΥΞΗ
    Προσωπικά δεν είμαι σε θέση να προτείνω λεπτομέρειες για  μια τέτοια πολιτική που θα φέρει ανάπτυξη. Μπορώ να πω όμως μερικές σκέψεις γιαυτό.

1. Να θεσπιστούν περιοχές φορολογικών παραδείσων για εγκατάσταση νέων επιχειρήσεων με αντικείμενο νέες τεχνολογίες ή παραγωγής προϊόντων που δεν παράγονται στην χώρα.

2. Στήριξη της αγροτικής παραγωγής σε πρωτοπόρες καλλιέργειες και νέων παραγωγών (ειδών).

3. Μακροχρόνιες επενδύσεις για εκμετάλλευση του ορυκτού πλούτου.

4. Χώρος τράνζιτο εμπορευμάτων με τη δημιουργία επιχειρήσεων LOGISTICS.

5. Αξιοποίηση όλων των τομέων του τουρισμού όπως π.χ. η ανάπτυξη των χώρων του ιαματικού τουρισμού (χειμερινός τουρισμός).

6. Μέτρα για την πάταξη της γραφειοκρατίας. 
Υπάρχει πόρισμα ειδικών για το χτύπημά της, η οποία είχε εντοπίσει πάνω από 500 σημεία που πρέπει να αλλάξουν. Επ' αυτού ουδέν έγινε.
  
  Συνοψίζοντας μπορούμε να πούμε ότι :
    Όλα τα παραπάνω θα οδηγήσουν στην αποκατάσταση της οικονομίας εάν συνολικά και συνοπτικά γίνουν πράγματα, που θα φέρουν χρήμα το οποίο όμως θα διαχειριστούμε σωστά.
    
Τα πράγματα είναι :

1. Πάταξη της σπατάλης σε όλους τους τομείς. Ούτε ευρώ χαμένο.

2. Πάταξη της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας έστω και σταδιακά.

3. Επιβολή φορολογιών σε συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία.

4. Εκποίηση Δημόσιων κτημάτων.

5. Ρύθμιση χρεών.

6. Ρύθμιση αυθαιρέτων.
     Τα χρήματα που θα εξοικονομηθούν πρέπει κατά μέγα μέρος να γίνουν Δημόσιες επενδύσεις.

ΓΕΝΙΚΑ
    
- Η Κυβέρνηση και οι πολιτικοί πρέπει με το παράδειγμά τους να πείσουν τον εαυτό τους και τους πολίτες ότι πρέπει να αλλάξουμε αναθεωρώντας πολλές πρακτικές στη νοοτροπία μας και τη συμπεριφορά μας.
    
- Η κυβέρνηση και γενικά οι πολιτικοί πρέπει να διαγράψουν από το λεξιλόγιό τους τη φράση "πολιτικό κόστος" και να την αντικαταστήσουν με τη φράση "εθνικό κόστος".

Να μάθουν να κάνουν ότι δεν έχει εθνικό κόστος.

Το εθνικό όφελος είναι το μόνο που πρέπει να διαπερνά κάθε πολιτική των κυβερνώντων και κάθε συμπεριφορά των πολιτικών που αφορά στα κοινά.
    
Η κυβέρνηση πρέπει αυτό να το λέει και να το πραγματοποιεί συνεχώς ώστε να το εμπεδώσουν όλοι.
    
- Να δημιουργηθεί κράτος υπεύθυνων λειτουργών και όχι ανεύθυνων μισθοδοτούμενων. 
Χωρίς ικανό κράτος δεν μπορεί να γίνει τίποτε, από κανένα. 

Οι εκατοντάδες σύμβουλοι στα υπουργεία και ΔΕΚΟ έχουν διαλύσει το κράτος επιδιώκοντας προσωπικό μόνον όφελος.
   
- Ο υπογράφων πιστεύει ότι υπάρχουν και άλλα μέτρα και άλλοι τρόποι που θα μας βοηθήσουν να βγούμε από την κρίση. 
Οι υπεύθυνοι, που φέρουν και την ευθύνη του αποτελέσματος, ας σκεφθούν και ας πράξουν, σύμφωνα με το Εθνικό συμφέρον και όχι το πολιτικό.

Δεν υπάρχουν σχόλια: